Titulní obrázek

Mazda 3 versus nový Focus

Mazda 3 rozhodně nepatří k prodejním trhákům. Letos dovozce prodal pouhých 140 kusů. Jednička na trhu, Ford, má za stejné období zaregistrováno 15krát tolik. Srovnejme nový Ford Focus 1,6 Duratorq TDCi a Mazdu 3 1,6 MZ-CD CE.

Povinné ručení je zákonné pojištění vozidla, které chrání motoristy před škodami, které mohou způsobit při svých cestách ostatním. Z tohoto pojištění jsou kryty nejenom poškozená vozidla, silnice, domy, ale i škody na zdraví všech účastníků nehody.

Mazda 3 se 116koňovým dieselovým motorem, klimatizací, rádiem a další komfortní i bezpečnostní výbavou startuje na 416.000 korun. Ford Focus se stejně výkonnou jednašestkou vyjde skoro o 30 tisíc dráž (443.000 korun). Focus má však o něco lepší výbavu, například mlhovky, a také je to úplná novinka nabitá elektronickými příplatkovými systémy na rozdíl od Mazdy 3, která je v nabídce třetím rokem. Právě v kabině se nejvíc projevuje odlišný rok vzniku a také jiné priority obou výrobců. Zatímco ve fordu jsou „vystylovaná“ i tlačítka na ovládání mlhovek a jeho interiér má snad tisíc barev podsvětlení, mazda řeší spíš funkčnost a životnost, a tak ji vůbec nevadí umístit vedle sebe dva fontem i barvou písma disharmonické displeje. Kufr německého focusu nabízí 316 litrů, japonská mazda má litrů 340. Ford jeho kufrová prohra nemusí nijak mrzet, protože má v nabídce ještě verzi kombi, na rozdíl od Mazdy.

Přestože motory pro oba vozy se vyrábějí ve stejné britské továrně a ještě technicky vycházejí z francouzské 1,6 HDI od koncernu PSA, v obou srovnávaných autech se lehce odlišují. Mazda motor nabízí jen ve specifikaci 85 kilowattů (116 koní), ford má v ceníku ještě slabší variantu. Ve fordu také můžete mít motor se systémem Start-stop, stačí připlatit šest tisíc korun. Mazda nic takového zatím nenabízí a navíc, přestože je proti focusu skoro o metrák lehčí, udává o 0,2 litru vyšší kombinovanou spotřebu – 4,4 litru.

Nižší hmotnost Mazdy 3 se pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech nebo setrvačných silách při změně směru, negativně na odhlučnění. Dieselová 1,6 jako by se k jinak živé Mazdě 3 nehodila. Kvůli odlehčující kůře do interiéru proniká hrubý zvuk nepříliš ochotného motoru. Svým dlouhým odstupňování není sportovní jízdě nakloněná ani šestistupňová převodovka. Mazda 3 je stále jediným vozem v segmentu vyráběným v Japonsku. Ostatně proto kraluje žebříčkům spolehlivosti. Jízdní devizy trojky zvlášť vyniknou ve spojení s benzínovým motorem. S dieselem však auto působí dost průměrně – zejména proto, že konkurence, například koncern Hyundai, Fiat nebo Renault, prostě nabízí v této kategorii lepší agregáty. Mazda to asi tuší, a tak je historicky za nejnižší ceny.